مطالعه مشکلات حوزه مد و پوشاک با نگاه به دستورالعملهای ابلاغ شده
سمانه شهری نژاد
محقق مطالعات فرهنگی پوشاک
در اسفند ١٣٨۴، طرح پیشنهادی ساماندهی مد و لباس که در آن به جـنبههـای فـرهنگی تولید لباس، هدایت و تشویق صـنایع تـولیدی مـرتبط توجه شده، از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه و به عنوان سیاستی حمایتی، تشویقی و تنظیمی در ١١ ماده و ٣ تـبصره تـحت عـنوان «قانون ساماندهی مد و لباس» در تاریخ ١٣٨۵/١٠/١٢ در هفتمین دوره مجلس شـورای اسـلامی به تصویب رسید. این سیاست، با هدف حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی، ارج نهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بـومی و مـلی، هـدایت بازار تولید و عرضۀ البسه و پوشاک، بر اساس طرحها و الگـوهای داخلی و ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و نامأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی شکل گـرفت.
طرح ساماندهی مد و لباس در تاریخ ١٣٨۴/۶/۶ در کمیسیون فـرهنگی مـطرح و شـور اول آن در ١٣ ماده به تصویب رسید. در جلسه ٢١٨، کلیات آن تصویب شد. پس از شور دوم کمیسیون و بازنگری طرح، دو ماده (٩) و (١٢) حذف شـده و دو مـاده (١٠) و (١١) در هـم ادغام شد و در تاریخ ١٣٨۵/۴/١٨ شور دوم آن با ١١ ماده و ٢ تبصره به تصویب کمیسیون رسید. در جـلسههـای ٢۶٢، ٢۶٣ و ٢۶۵ مجلس مواد قانون ساماندهی مد و لباس به رأی گذاشته شدند و پس از تصویب در صحن علنی به شورای نگهبان فـرستاده شـد. پس از وارد نمودن اشکالاتی از سوی شورای نگهبان، تبصرهای به ماده یک اضافه شده و در نهایت قـانون مـشتمل بر یازده ماده و سه تبصره در جلسه عـلنی روز سـه شـنبه مورخ دوازدهم دیماه یکهزار و سیصد و هشتاد و پنـج مـجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ١٣٨۵/١٠/٢٠ به تأیید شورای محترم نگهبان رسید و در ادامه به دولت ابـلاغ شـد.
ارزیابی قانون ساماندهی مد و لباس
ماده | شرح ماده قانونی | کیفیت اجرا(تحقق یا عدم تحقق) |
1 | ملزم شدن وزارت ارشاد به تشکیل کار گروهی متشکل از یک نفر نمایندهی تامالاختیار از وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بازرگانی و صنایع و معادن، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و مدیریت و برنامهریزی کشور و سه نفر از نمایندگان صنوف ذیربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر. | تشکیل کارگروه از ابتدای سال 1386 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیل دبیرخانه از اذرماه 1386 با صدور حکم علیرضا حسینزاده به عنوان نخستین دبیر کارگروه/ تحقق ماده مربوطه |
2 | ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران نمادها و الگوهای مورد تایید کارگروه(کمیته) یاد شده در ماده (1) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و پرهیز از تبلیغ الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی – اسلامی . | عرضهی برخی الگوهای اسلامی ایرانی لباس در قالب نمایشگاه و جشنواره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشارکت سازمان صدا و سیما تنها در حد اطلاعرسانی نمایشگاههای مد و لباس و فقدان توجه لازم به ترویج الگوهای اسلامی در تولیدات تلویزیونی / تحقق ناقص مادهی مربوطه |
3 | برگزاری موزه، نمایشگاه و جشنوارههای ملی، منطقهای و بینالمللی با محوریت معرفی نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی – اسلامی با همکاری وزارت بازرگانی جهت تبادل فرهنگی ملل مسلمان | تمرکز حداکثری بربرگزاری نمایشگاهها و جشنوارههای ملی و فقدان توجه جدی به برگزاری موزه، نمایشگاهها و جشنوارههای ملی و بینالمللی/ تحقق ناقص مادهی مربوطه |
4 | طرحها و الگوهای تولید شدهی پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی-اسلامی مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان و کانون ثبت اختراعات و مالکیت صنفی خواهد بود | احیای قانون مالکیت معنوی، نوشتن نرمافزاری برای این مهم و صدور برخی پروانههای مالکیت معنوی از سال 1389، توجه به برند ایران مد و در دستور اجرا قرار گرفتن آن از نمایشگاه ابان 1391/تحقق مادهی مربوطه |
5 | برگزاری نمایشگاههای عرضهی فصلی مد لباس و پوشاک از سوی وزارت بازرگانی برای دسترسی عمومی و حمایت از تولید و فروش پارچهها و پوشاک منطبق با الگوهای ایرانی – اسلامی | برگزاری نمایشگاه به صورت محدود و در قالب نمایشگاه پیش از بهار و یا در شهریور همزمان با بازگشایی مدارس از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارتکه در آنها همان طرح ها و مدلهای سالهای گذشته به نمایش در میآید در حالی که نمیتوان آنها را به قانون ساماندهی مد و لباس نسبت داد/ تحقق ناقص مادهی مربوطه |
6 | وضع عوارض گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچههای خارجی از سوی وزارت بازرگانی به نحوی که امکان رقابت برای تولیدکنندگان داخلی فراهم گردد برای حمایت از تولیدات داخلی با رعایت قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372 و اصلاحات بعدی آن | فقدان اهتمام جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این مهم/ عدم تحقق مادهی مربوطه |
7 | وزارتخانههای تعاون، کار و اموراجتماعی و صنایع و معادن مکلفند در تاسیس تعاونی، اعطا مجوز فعالیت و استفاده از تسهیلات دولتی، طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس مبتنی بر الگوهای ایرانی-اسلامی را در الویت قرار دهند | فقدان همکاری لازم از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت /عدم تحقق مادهی مربوطه |
8 | اعمال تمهیدات و اقدامات حمایتی لازم برای تشکیل و تقویت صنف طراحان لباس از سوی وزارت بازرگانی | فقدان همکاریهای لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت / عدم تحقق مادهی مربوطه |
9 | کلیهی دستگاههای دولتی مکلفند از بودجهی سنواتی ردیفهای خدماتی-رفاهی خود، جهت تشویق تقاضای پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی-اسلامی تسهیلات خرید پارچه و لباسهای مذکور را در اختیار کارکنان خود قرار دهند | فقدان اهتمام به این ماده با توجه به مجموع اطلاعات حاصل شده / عدم تحقق مادهی مربوطه |
11 | حمایت و پشتیبانی از تحقیقات و رسالههای تخصصی مشمول این قانون از سوی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی | فقدان اقدام جدی در این زمینه با توجه به مجموع اطلاعات به دست امده/ عدم تحقق مادهی مربوطه |
12 | تهیهی آییننامهی اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط و تصویب ان از سوی هیئت وزیران | تصویب آییننامهی اجرایی با تاخیر بیش از یک سال در جلسهی مورخ 12/3/1387 بنا به پیشنهاد شمارهی 4543/1 مورخ 23/2/1386 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت بازرگانی – وزارت صنایع و معادن – وزارت اموزش و پرورش – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران- معاونت برنامهریزی و وزارت راهبردی رییس جمهور وزیران عضو کمیسیون فرهنگی / تحقق مادهی مربوطه |
همچنین با نظر به فعالیتهای انجام گرفته و تجارب موجود تـا آبان ماه ١٣٩١ میتوان در نقد قانون ساماندهی مد و لباس و مواد آن، موارد ذیل را در قالب نقاط قوت و ضعف فهرست نمود:
نقاط قوت و ضعف قانون سـاماندهی مـد و لباس
نقاط قوت | وجود رویکرد حمایتی، تشویقی و ایجابی در قانون و پرهیز از هرگونه رویکرد سلبی و تنبیهی. دقیقتر نمودن شناخت حاکمیت نسبت به مسألۀ مد و لباس. بسیج تمامی دستگاههـای دولتـی مرتبط و تأثیرگذار در عرصه مد و لباس. توجه به مد و تنوعطلبی جوانان برای اولین بار در سیاستگذاری حوزه پوشش کشور، با تعیین معیار و شاخص بـومی اسـلامی ایرانی برای آن. ایجاد انگیزه و شـور و اشـتیاق فعالیت در میان طراحان داخلی در عرصه مد و لباس اسلامی ایرانی. فضاسازی فرهنگی در عرصه مد و لباس و تقویت تعامل میان تولیدکنندگان، طراحان و دانشگاهیان. توجه ویژه به تـحقیق و پژوهـش در عرصه مد و لباس اسـلامی ایرانـی. توجه به قانون مالکیت معنوی و احیای آن در مورد طراحان لباس . توجه به عرضه و ارائۀ مد اسلامی ایرانی در قالب نمایشگاهها و جشنوارهها. |
نقاط ضعف | عدم طرح ساختار و قدرت اجرایی فراتشکیلاتی برای کـارگروه مـد و لباس اسلامی ایرانی و گنجاندن آن در دستگاهی هم عرض دیگر دستگاهها. عدم در نظر گرفتن بودجه و اعتبار لازم برای فعالیت در عرصه مد و لباس اسلامی ایرانی. نادیده گرفتن بخش خصوصی به عـنوان عـامل اجرایی مـؤثر و توجه حداکثری به دستگاههای دولتی. |
در مـجموع شاید اینگونه بتوان گفت که قـانون ساماندهی مد و لباس همچنان تا اجرایی شدن کامل و دستیابی به نتایج و اهداف مورد نظر در سطح کـشور فـاصله بـسیار زیادی دارد، چه این که علاوه بر تأخیر در اجرا، وجود برخی موانع و آسیبها در اجـرا و مـهمتـر از همه زمان بر بودن اجرا، بایستی این نکته را همواره به خاطر داشت که تغییر فـرهنگی امـری اسـت که در بلند مدت اتفاق میافتد و اساسا اتخاذ هر گونه سیاست در حوزه مسائل فرهنگی چـون پوشـش، مد و لباس نباید شتابزده بوده و به دنبال تحقق نتایج در کوتاه مدت باشد.
تحولات پارادایمی مد در ایران پس از انقلاب
الگوی پارادایمی | شرایط علی و زمینهها | پدیده | پیامد | کنشگر و استراتژی عمل | شرایط مداخلهگر و محدودیتها |
مدگریزی | پس از انقلاب و در دوران جنگ | پس از انقلاب و در دوران جنگ | نادیده گرفتن بدن همچون شهید که بدنش را قربانی میکند و حذف اندام در پوشش چادر زنان و تاکید بر سادهزیستی و مرجعیت زندگی طلبگی در پوشش مردان | نهادهای همگونساز انقالبی و کمیتههای انقلابی مبارزه با مظاهر طاغوت و ایجاد کمیتههای انقلاب رای سیاستهای کنترلی پوشش | وحدتگرایی انقلابی با انتخاب چادر مذهبی و و تلاش جهت حذف نشانههای طاغوتی |
مدستیزی | دوران سازندگی | حجاب سنتی/رسمی | سیاستهای کنترل بدن با تأکید بر تاکید بر پوشش رسمی و حجاب به عنوان سنت فرهنگی ایرانی | مد به عنوان مظهر تهاجم فرهنگی و ایجاد مراکز امر به معروف و نهی از منکر اجرای سیاستهای کنترلی پوشش | گسترش حضور زنان در جامعه و مردانه شدن پوشش زنان (مانتوهای با سرشانههای مردانه) برای مشروعیتبخشی فعالیت اجتماعی زنان |
مدگرایی | دوران اصلاحات | حجاب زیباشناختی | آزادسازی بدن از گفتمان رسمی با تنوع پوشش، آرایش، توجه به پرورش اندام و لباسهای بدن نما | رسانهای شدن و متنوع شدن پوشش و سیاستهای تساهل و تسامح در انتخاب لباس | لباس نمودی از انتخابهای فردی و آزادی سیاسی در گفتمان جامعه مدنی بود |
مداسلامی | دوران اصول گرایی | حجاب ارزشی/ ملی | تعارض شدید پوشش رسمی و غیر رسمی و اجرای مجدد سیاستهای کنترل پوشش، حجاب و بدن | طرح مجدد لباس ملی و برگزاری جشنواره مد و لباس اسلامی | شکاف بیش از بیش میان نگرش رسمی و غیر رسمی در نوع پوشش مناسب و ملی |
مطالعه و ﺑﺮرﺳﯽ واﻗﻌﯿﺖهای ﺣﺠﺎب در ﺳالهای ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﻧﺸﺎن دهندهی روﻧﺪ رو ﺑﻪ کاهش ﮔﺮاﯾﺶ زﻧﺎن ﺑﻪ ﭘﻮﺷﺶ اﺳﻼمی ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﻗﺮاﺋﺖ رﺳﻤﯽ ﺑﻮده اﯾﻦ اﻣﺮ ﺣﺎﮐﯽ از ﺗﻀﻌﯿﻒ ﻗﺪرت دﻓﺎﻋﯽ-اقناعی رویکرد سنتی به حجاب است. در اواﯾﻞ اﯾﻦ دهه، همراه با تضعیف موضع فرهنگ اسلامی ایرانی و موج تهاجم فرهنگی و ﺗﻐﯿﯿﺮ در ساختارهای سیاسی و ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﺑﺎز ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺗﻨﺶزداﯾﯽ در ﻋﺮﺻﻪ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ و همنوایی ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ نهادهای دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﻔﺎهیم راﯾﺞ در ﻋﺮﺻﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﭼﻮن، آزادی ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ و ﺑﺮابری زن و ﻣﺮد ﺗﺄﮐﯿﺪ ﮐﺮدﻧﺪ. اﯾـﻦ مفاهیم در ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮد ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺿﺎﺑﻄﻪﮔﺮﯾﺰی در رﻓﺘﺎر و ﭘﻮﺷﺶ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺣﺠﺎب را در ﭘﯽ داﺷﺖ. ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﻦ اﻣﺮ ﺣﻀﻮر زنان در ﻣﻨﺎسبتهای ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤاﻋﯽ ﻧﯿﺎزمند ﺗﺒﯿﯿﻦ ﭘﻮﺷﺶ و ﺣﺠﺎب در ﭼﺎرﭼﻮب رﻓﺘﺎر ﻋﻔﯿﻔﺎﻧﻪ ﺑﻮد؛ وﻟﯽ از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ساختارهای حاکم، ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم ﺑﺮای ﻓﻀﺎﺋﻞ اﺧﻼﻗﯽ و ﻋﻔﺎف را ﻓﺮاهم نکرده ﺑﻮد، ﺣﺠﺎب و ﭘﻮﺷﺶ جنبۀ ﻋﻔﺎف رﯾﺎﮐﺎراﻧﻪ را ﺑﺮوز ﻣﯽداد و اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﺧﻮاﻧﺶهایی ﻣﺘﻌﺪد از ﺣﺠﺎب ﺷﺪ.
پوشیدگی زن یکی از ارزشهای بزرگ اسلام است که اگر به سبکی زیبا، منطقی، جامع و قلمی شیوا و رسا به آن پرداخته شود، از آن استقبال میشود. حجاب اسلامی همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و کتابهایی در این زمینه به زیور طبع آراسته گردیدهاند، که هر کدام در بر دارنده بخشی از مباحث حکم الهی است.
اقتصاد و صنعت پوشاک در ایران
موانع توسعه صنعت پوشاک در ایران
موانع داخلی | موانع خارجی |
وجود پایههای نامناسب سیاسی در جهت تولید پوشاک داخلی | نفوذ سیاسی و تحریم |
استفاده نکردن از کالای ملی | فروشگاه عرضه پوشاک خارجی |
تجارت نامناسب داخلی/ فروش مواد خام داخلی و تنزل صنادیعدستی | تجارت نامناسب خارجی/ نظام نامناسب صادرات و واردات کالا |
عوامل اقتصادی اثرگذار بر تغییر وضعیت پوشاک ایران
عوامل موثر مبادلات تجاری | شرح | چگونگی تاثیر بر پوشاک |
استفاده نکردن از طراحان پوشش اسلامی | توجه به اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد و بنیاد ملی | سرخوردگی طراحان و مهاجرت |
استفاده نکردن از کالای بومی | تولیدات مبتنی بر صنایعدستی | کاهش تولید و کاربرد پارچه و لباس |
نظام نامناسب صادرات و واردات کالا | نبود صادرات مطلوب | رقابت نابرابر پارچه ماشین بافت خارجی با محصول دست بافت داخلی از منظر قیمت و طرح و نقش |
شاخصهای فرهنگی ایران
شاخصهای فرهنگی و اجتماعی ایران |
وجود ادیان متعدد |
تعصّبات ملی و مذهبی اقوام |
مهاجرت گسترده به شهر |
همهگیری برخورداری از امکانات |
فرهنگسازی در استفاده صحیح |
حضور اقوام متعدد با لهجه و زبان |
باتوجه به مباحث مطرح شده نیاز به پوشاک نیازی نه تنها فرهنگی بلکه اجتماعی نیز تقلی میشود. چالشهای هویتی امروزه سطح امری فرهنگی فراتر رفته و شاخصههای زندگی اجتماعی افراد را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
برخی نظریهپردازان معتقدند: «فرهنگ دوره اخیر مدرنیته، فرهنگی بصری و نمایشی است به گونهای که بستر اصلی برقراری ارتباط و بکار بستن معانی همان نمایشیشدن و بصریشدن است». بهاینترتیب، پوشاک که همواره نماد مهم هویت جامعه بشری است و جلوه بصری جز ذات آن است؛ متناسب با نوع و ویژگیهای آن، در تعریف و نیز نمایش هویت افراد به شدت تاثیرگذار است. این تاثیرگذاری از یک سو بر مصرفکننده پوشاک و از سوی دیگر بر دیگرانی است که پوشاک را بر قامت دیگران مشاهده میکنند. بنابراین نوع پوشاکی که افراد میپوشند، هم در تعریف هویت فردی از منظر درونی و هم در تبیین هویت جمعی از منظر بیرونی موثر خواهد بود. چنانچه پوشاک را از منظر کارکردهای نمادین آن در نظر آوریم، میتوان تصور کرد که اهمیت جایگاه آن به منزله پدیدهای فرهنگی در هویتیابی فردی و جمعی به چه میزان است؛ هویتی که متاثر از جهانیشدن فرهنگها در سایه تسلط دانش نوین رسانهای و ارتباطی، دستخوش تغییر و تطور مداوم قرار گرفته است.
پایداری فرهنگی به معنای ایجاد تحول و خلق ارزشها، روابط اخلاقی و هنجارهای مناسب است که برای ارضای نیازهای آدمی زمینههای لازم را در قالب اجتماع فراهم میکند. در مورد نقش فرهنگ در ارتباط با توسعه، برخی صاحبنظران با اهمیت دادن به نقش فرهنگ در پایداری فرهنگ را مجموعهای از آراء و عقاید میدانند که ویژگیهای ذیل را در خود دارد:
1 – مورد قبول و پذیرش اکثریت مردم است.
2 – پذیرش آن جنبه اقناعی دارد، لیکن نیازمند بحث و استدلال نیست.
3 – ایجاد یا شکلگیری آن نیازمند زمان است.
از این منظر پایداری فرهنگی در ایران طبق شرایط زیستی و سبک زندگی افراد، به معنای پویایی و رشد فرهنگی است. فرهنگ توسعه یافته دارای ویژگیهای خاص خود است که روند پایداری را تسریع میبخشد و از این حیث، توجه صاحبنظران و مردم را در جامعه فرهنگی به خود جلب کرده است.