مطالعه مشکلات حوزه مد و پوشاک با نگاه به دستورالعمل­های ابلاغ شده

نوشته‌ی تازه

مطالعه مشکلات حوزه مد و پوشاک با نگاه به دستورالعمل­های ابلاغ شده

سمانه شهری نژاد

محقق مطالعات فرهنگی پوشاک

در اسفند ١٣٨۴، طرح پیشنهادی ساماندهی مد و لباس که در آن به جـنبه­هـای‌ فـرهنگی‌ تولید‌ لباس­، هدایت و تشویق صـنایع تـولیدی مـرتبط توجه شده­، از سوی مرکز پژوهش­های‌ مجلس شورای اسلامی به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه و به عنوان سیاستی حمایتی، تشویقی و تنظیمی در ١١‌ ماده‌ و ٣ تـبصره تـحت عـنوان «قانون ساماندهی مد و لباس­» در تاریخ ١٣٨۵/١٠/١٢‌ در‌ هفتمین دوره مجلس شـورای اسـلامی به تصویب‌ رسید‌. این‌ سیاست­، با هدف حفظ و تقویت فرهنگ و هویت‌ ایرانی‌ – اسلامی، ارج نهادن­، تبیین­، تثبیت و ترویج الگوهای بـومی و مـلی، هـدایت بازار تولید و عرضۀ‌ البسه‌ و پوشاک، بر اساس طرح­ها‌ و الگـوهای‌ داخلی و ترغیب‌ عموم‌ مردم‌ به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای‌ بیگانه‌ و نامأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی شکل گـرفت.

طرح ساماندهی مد و لباس در تاریخ ١٣٨۴/۶/۶ در کمیسیون‌ فـرهنگی‌ مـطرح‌ و شـور اول آن در ١٣ ماده به‌ تصویب‌ رسید‌. در‌ جلسه‌ ٢١٨‌، کلیات آن تصویب شد. پس از شور دوم کمیسیون و بازنگری طرح­، دو ماده (٩) و (١٢) حذف شـده و دو مـاده (١٠) و (١١) در هـم ادغام شد و در تاریخ ١٣٨۵‌/۴/١٨ شور دوم آن با ١١ ماده و ٢ تبصره به تصویب کمیسیون رسید. در جـلسه­هـای ٢۶٢، ٢۶٣ و ٢۶۵ مجلس مواد قانون ساماندهی مد و لباس به رأی گذاشته شدند و پس از‌ تصویب‌ در صحن علنی به شورای نگهبان فـرستاده شـد. پس از وارد نمودن اشکالاتی از سوی شورای نگهبان­، تبصره­ای به ماده یک اضافه شده و در نهایت قـانون مـشتمل بر‌ یازده‌ ماده و سه تبصره در جلسه عـلنی روز سـه شـنبه مورخ دوازدهم دیماه یکهزار و سیصد و هشتاد و پنـج مـجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ١٣٨۵‌/١٠‌/٢٠ به تأیید شورای محترم‌ نگهبان‌ رسید و در ادامه به دولت ابـلاغ شـد.

ارزیابی قانون ساماندهی مد و لباس

مادهشرح ماده قانونیکیفیت اجرا(تحقق یا عدم تحقق)
1ملزم شدن وزارت ارشاد به تشکیل کار گروهی متشکل از یک نفر نماینده­ی تام­الاختیار از وزارتخانه­های فرهنگ و ارشاد اسلامی­، آموزش و پرورش­، بازرگانی و صنایع و معادن­، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و مدیریت و برنامه­ریزی کشور و سه نفر از نمایندگان صنوف ذی­ربط (­طراحان و تولیدکنندگان­) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.تشکیل کارگروه از ابتدای سال 1386 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیل دبیرخانه از اذرماه 1386 با صدور حکم علیرضا حسین­زاده به عنوان نخستین دبیر کارگروه/ تحقق ماده مربوطه
2  ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران نمادها و الگوهای مورد تایید کارگروه(­کمیته­) یاد شده در ماده (1) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و پرهیز از تبلیغ الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی – اسلامی .عرضه­ی برخی الگوهای اسلامی ایرانی لباس در قالب نمایشگاه و جشنواره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی­، مشارکت سازمان صدا و سیما تنها در حد اطلاع­رسانی نمایشگاه­های مد و لباس و فقدان توجه لازم به ترویج الگوهای اسلامی در تولیدات تلویزیونی / تحقق ناقص ماده­ی مربوطه
3برگزاری موزه­، نمایشگاه و جشنواره­های ملی­، منطقه­ای و بین­المللی با محوریت معرفی نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی – اسلامی با همکاری وزارت بازرگانی جهت تبادل فرهنگی ملل مسلمانتمرکز حداکثری بربرگزاری نمایشگاه­ها و جشنواره­های ملی و فقدان توجه جدی به برگزاری موزه، نمایشگاه­ها و جشنواره­های ملی و بین­المللی/ تحقق ناقص ماده­ی مربوطه
4طرح­ها و الگوهای تولید شده­ی پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی-اسلامی مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان و کانون ثبت اختراعات و مالکیت صنفی خواهد بوداحیای قانون مالکیت معنوی، نوشتن نرم­افزاری برای این مهم و صدور برخی پروانه­های مالکیت معنوی از سال 1389، توجه به برند ایران مد و در دستور اجرا قرار گرفتن آن از نمایشگاه ابان 1391/تحقق ماده­ی مربوطه
5برگزاری نمایشگاه­های عرضه­ی فصلی مد لباس و پوشاک از سوی وزارت بازرگانی برای دسترسی عمومی و حمایت از تولید و فروش پارچه­ها و پوشاک منطبق با الگوهای ایرانی – اسلامیبرگزاری نمایشگاه به صورت محدود و در قالب نمایشگاه پیش از بهار و یا در شهریور همزمان با بازگشایی مدارس از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارتکه در آن­ها همان طرح ها و مدل­های سال­های گذشته به نمایش در می­آید در حالی که نمی­توان آن­ها را به قانون ساماندهی مد و لباس نسبت داد/ تحقق ناقص ماده­ی مربوطه
6وضع عوارض گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچه­های خارجی از سوی وزارت بازرگانی به نحوی که امکان رقابت برای تولیدکنندگان داخلی فراهم گردد برای حمایت از تولیدات داخلی با رعایت قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372 و اصلاحات بعدی آنفقدان اهتمام جدی وزارت صنعت­، معدن و تجارت به این مهم/ عدم تحقق ماده­ی مربوطه
7وزارت­خانه­های تعاون­، کار و اموراجتماعی و صنایع و معادن مکلفند در تاسیس تعاونی، اعطا مجوز فعالیت و استفاده از تسهیلات دولتی­، طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس مبتنی بر الگوهای ایرانی-اسلامی را در الویت قرار دهندفقدان همکاری لازم از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت /عدم تحقق ماده­ی مربوطه
8اعمال تمهیدات و اقدامات حمایتی لازم برای تشکیل و تقویت صنف طراحان لباس از سوی وزارت بازرگانیفقدان همکاری­های لازم از سوی وزارت صنعت­، معدن و تجارت / عدم تحقق ماده­ی مربوطه
9کلیه­ی دستگاه­های دولتی مکلفند از بودجه­ی سنواتی ردیف­های خدماتی-رفاهی خود­، جهت تشویق تقاضای پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی-اسلامی تسهیلات خرید پارچه و لباس­های مذکور را در اختیار کارکنان خود قرار دهندفقدان اهتمام به این ماده با توجه به مجموع اطلاعات حاصل شده / عدم تحقق ماده­ی مربوطه
11حمایت و پشتیبانی از تحقیقات و رساله­های تخصصی مشمول این قانون از سوی وزارتخانه­های علوم­، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامیفقدان اقدام جدی در این زمینه با توجه به مجموع اطلاعات به دست امده/ عدم تحقق ماده­ی مربوطه
12تهیه­ی آیین­نامه­ی اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر دستگاه­ها و نهادهای ذی­ربط و تصویب ان از سوی هیئت وزیرانتصویب آیین­نامه­ی اجرایی با تاخیر بیش از یک سال در جلسه­ی مورخ 12/3/1387 بنا به پیشنهاد شماره­ی 4543/1 مورخ 23/2/1386 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت بازرگانی – وزارت صنایع و معادن – وزارت اموزش و پرورش – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران- معاونت برنامه­ریزی و وزارت راهبردی رییس جمهور وزیران عضو کمیسیون فرهنگی / تحقق ماده­ی مربوطه

همچنین با نظر به‌ فعالیت­های انجام گرفته و تجارب موجود تـا آبان ماه ١٣٩١ می­توان‌ در‌ نقد قانون ساماندهی مد و لباس و مواد آن­، موارد ذیل را در‌ قالب‌ نقاط قوت و ضعف فهرست نمود:

نقاط قوت و ضعف قانون سـاماندهی مـد و لباس

نقاط قوت‌وجود‌ رویکرد‌ حمایتی، تشویقی و ایجابی در قانون و پرهیز از هرگونه رویکرد سلبی و تنبیهی. دقیق­تر‌ نمودن شناخت حاکمیت نسبت به مسألۀ مد و لباس. بسیج تمامی دستگاه­هـای دولتـی مرتبط‌ و تأثیرگذار‌ در‌ عرصه مد و لباس. توجه به مد و تنوع­طلبی جوانان برای اولین بار در سیاست­گذاری‌ حوزه پوشش کشور، با تعیین معیار و شاخص بـومی اسـلامی ایرانی برای آن. ایجاد‌ انگیزه‌ و شـور‌ و اشـتیاق فعالیت در میان طراحان داخلی در عرصه مد و لباس اسلامی ایرانی. فضاسازی فرهنگی‌ در‌ عرصه مد و لباس و تقویت تعامل میان تولیدکنندگان­، طراحان و دانشگاهیان. توجه ویژه به‌ تـحقیق‌ و پژوهـش‌ در عرصه مد و لباس اسـلامی ایرانـی. توجه به قانون مالکیت معنوی و احیای آن در مورد‌ طراحان‌ لباس . توجه به عرضه و ارائۀ مد اسلامی ایرانی در قالب نمایشگاه­ها‌ و جشنواره­ها‌.  
نقاط ضعفعدم طرح ساختار و قدرت اجرایی فراتشکیلاتی برای کـارگروه مـد و لباس اسلامی ایرانی و گنجاندن‌ آن‌ در‌ دستگاهی هم عرض دیگر دستگاه­ها. عدم در نظر گرفتن بودجه و اعتبار‌ لازم‌ برای فعالیت در عرصه مد و لباس اسلامی ایرانی. نادیده گرفتن بخش خصوصی به عـنوان عـامل اجرایی‌ مـؤثر‌ و توجه حداکثری به دستگاه­های دولتی.  

در مـجموع شاید اینگونه بتوان گفت که قـانون ساماندهی مد و لباس همچنان تا اجرایی شدن کامل و دستیابی به نتایج و اهداف مورد‌ نظر در سطح کـشور فـاصله بـسیار زیادی دارد، چه این که‌ علاوه‌ بر‌ تأخیر در اجرا، وجود برخی موانع و آسیب­ها در اجـرا و مـهم­تـر از همه زمان بر بودن ‌‌اجرا‌، بایستی این نکته را همواره به خاطر داشت که تغییر فـرهنگی امـری اسـت‌ که‌ در‌ بلند مدت اتفاق می­افتد و اساسا اتخاذ هر گونه سیاست در حوزه مسائل فرهنگی چـون پوشـش‌­، مد و لباس نباید شتاب­زده بوده و به دنبال تحقق نتایج در کوتاه مدت‌ باشد.

تحولات پارادایمی مد در ایران پس از انقلاب

الگوی پارادایمیشرایط علی و زمینه­هاپدیدهپیامدکنشگر و استراتژی عملشرایط مداخله­گر و محدودیت­ها
مدگریزیپس از انقلاب و در دوران جنگپس از انقلاب و در دوران جنگنادیده گرفتن بدن همچون شهید که بدنش را قربانی می­کند و حذف اندام در پوشش چادر زنان و تاکید بر ساده­زیستی و مرجعیت زندگی طلبگی در پوشش مرداننهادهای همگون­ساز انقالبی و کمیته­های انقلابی مبارزه با مظاهر طاغوت و ایجاد کمیته­های­ انقلاب رای سیاست­های کنترلی پوششوحدت­گرایی انقلابی با انتخاب چادر مذهبی و و تلاش جهت حذف نشانه­های طاغوتی
مدستیزیدوران سازندگیحجاب سنتی/رسمیسیاست­های کنترل بدن با تأکید بر تاکید بر پوشش رسمی و حجاب به عنوان سنت فرهنگی ایرانیمد به عنوان مظهر تهاجم فرهنگی و ایجاد مراکز امر به معروف و نهی از منکر اجرای سیاست­های کنترلی پوششگسترش حضور زنان در جامعه و مردانه شدن پوشش زنان (مانتوهای با سرشانه­های مردانه) برای مشروعیت­بخشی فعالیت اجتماعی زنان
مدگراییدوران اصلاحاتحجاب زیباشناختیآزادسازی بدن از گفتمان رسمی با تنوع پوشش، آرایش، توجه به پرورش اندام و لباس­های بدن نمارسانه­ای شدن و متنوع شدن پوشش و سیاست­های تساهل و تسامح در انتخاب لباسلباس نمودی از انتخاب­های فردی و آزادی سیاسی در گفتمان جامعه مدنی بود
مداسلامیدوران اصول گراییحجاب ارزشی/ ملیتعارض شدید پوشش رسمی و غیر رسمی و اجرای مجدد سیاست­های کنترل پوشش، حجاب و بدنطرح مجدد لباس ملی و برگزاری جشنواره مد و لباس اسلامیشکاف بیش از بیش میان نگرش رسمی و غیر رسمی در نوع پوشش مناسب و ملی

مطالعه و ﺑﺮرﺳﯽ واﻗﻌﯿﺖ­های ﺣﺠﺎب در ﺳال­های ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﻧﺸﺎن دهنده­ی روﻧﺪ رو ﺑﻪ کاهش  ﮔﺮاﯾﺶ زﻧﺎن ﺑﻪ ﭘﻮﺷﺶ اﺳﻼمی ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﻗﺮاﺋﺖ رﺳﻤﯽ ﺑﻮده اﯾﻦ اﻣﺮ ﺣﺎﮐﯽ از ﺗﻀﻌﯿﻒ ﻗﺪرت دﻓﺎﻋﯽ-اقناعی رویکرد سنتی به حجاب است. در اواﯾﻞ اﯾﻦ دهه، همراه با تضعیف موضع فرهنگ اسلامی ایرانی و موج تهاجم فرهنگی و ﺗﻐﯿﯿﺮ در ساختارهای سیاسی و ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﺑﺎز ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺗﻨﺶ­زداﯾﯽ در ﻋﺮﺻﻪ ﺑﯿﻦ­اﻟﻤﻠﻞ و همنوایی ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ نهادهای دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﻔﺎهیم راﯾﺞ در ﻋﺮﺻﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﭼﻮن، آزادی ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ و ﺑﺮابری زن و ﻣﺮد ﺗﺄﮐﯿﺪ ﮐﺮدﻧﺪ. اﯾـﻦ مفاهیم در ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮد ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺿﺎﺑﻄﻪ­ﮔﺮﯾﺰی در رﻓﺘﺎر و ﭘﻮﺷﺶ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺣﺠﺎب را در ﭘﯽ داﺷﺖ. ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﻦ اﻣﺮ ﺣﻀﻮر زنان در ﻣﻨﺎسبت­های ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤاﻋﯽ ﻧﯿﺎزمند ﺗﺒﯿﯿﻦ ﭘﻮﺷﺶ و ﺣﺠﺎب در ﭼﺎرﭼﻮب رﻓﺘﺎر ﻋﻔﯿﻔﺎﻧﻪ ﺑﻮد؛ وﻟﯽ از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ساختارهای حاکم، ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم ﺑﺮای ﻓﻀﺎﺋﻞ اﺧﻼﻗﯽ و ﻋﻔﺎف را ﻓﺮاهم نکرده ﺑﻮد، ﺣﺠﺎب و ﭘﻮﺷﺶ جنبۀ ﻋﻔﺎف رﯾﺎﮐﺎراﻧﻪ را ﺑﺮوز ﻣﯽ­داد و اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﮑﻞ­ﮔﯿﺮی ﺧﻮاﻧﺶ­هایی ﻣﺘﻌﺪد از ﺣﺠﺎب ﺷﺪ.

پوشیدگی زن یکی از ارزش­های بزرگ اسلام است که اگر به سبکی زیبا، منطقی، جامع و قلمی شیوا و رسا به آن پرداخته شود، از آن استقبال می­شود. حجاب اسلامی همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و کتاب­هایی در این زمینه به زیور طبع آراسته گردیده­اند، که هر کدام در بر دارنده بخشی از مباحث حکم الهی است.

اقتصاد و صنعت پوشاک در ایران

موانع توسعه صنعت پوشاک در ایران

موانع داخلیموانع خارجی
وجود پایه­های نامناسب سیاسی در جهت تولید پوشاک داخلینفوذ سیاسی و تحریم
استفاده نکردن از کالای ملیفروشگاه عرضه پوشاک خارجی
تجارت نامناسب داخلی/ فروش مواد خام داخلی و تنزل صنادیع­دستیتجارت نامناسب خارجی/ نظام نامناسب صادرات و واردات کالا

عوامل اقتصادی اثرگذار بر تغییر وضعیت پوشاک ایران

عوامل موثر مبادلات تجاریشرحچگونگی تاثیر بر پوشاک
استفاده نکردن از طراحان پوشش اسلامیتوجه به اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد و بنیاد ملیسرخوردگی طراحان و مهاجرت
استفاده نکردن از کالای بومیتولیدات مبتنی بر صنایع­دستیکاهش تولید و کاربرد پارچه و لباس
نظام نامناسب صادرات و واردات کالانبود صادرات مطلوبرقابت نابرابر پارچه ماشین بافت خارجی با محصول دست بافت داخلی از منظر قیمت و طرح و نقش

شاخص­های فرهنگی ایران

شاخص­های فرهنگی و اجتماعی ایران
وجود ادیان متعدد
تعصّبات ملی و مذهبی اقوام
مهاجرت گسترده به شهر
همه­گیری برخورداری از امکانات
فرهنگ­سازی در استفاده صحیح
حضور اقوام متعدد با لهجه و زبان

باتوجه به مباحث مطرح شده نیاز به پوشاک نیازی نه تنها فرهنگی بلکه اجتماعی نیز تقلی می­شود. چالش­های هویتی امروزه سطح امری فرهنگی فراتر رفته و شاخصه­های زندگی اجتماعی افراد را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

برخی نظریه­پردازان معتقدند: «فرهنگ دوره اخیر مدرنیته، فرهنگی بصری و نمایشی است به گونه­ای که بستر اصلی برقراری ارتباط و بکار بستن معانی همان نمایشی­شدن و بصری­شدن است»­. به­این­ترتیب، پوشاک که همواره نماد مهم هویت جامعه بشری است و جلوه بصری جز ذات آن است؛ متناسب با نوع و ویژگی­های آن، در تعریف و نیز نمایش هویت افراد به شدت تاثیرگذار است. این تاثیرگذاری از یک سو بر مصرف­کننده پوشاک و از سوی دیگر بر دیگرانی است که پوشاک را بر قامت دیگران مشاهده می­کنند. بنابراین نوع پوشاکی که افراد می­پوشند، هم در تعریف هویت فردی از منظر درونی و هم در تبیین هویت جمعی از منظر بیرونی موثر خواهد بود. چنانچه پوشاک را از منظر کارکردهای نمادین آن در نظر آوریم، می­توان تصور کرد که اهمیت جایگاه آن به منزله پدیده­ای فرهنگی در هویت­یابی فردی و جمعی به چه میزان است؛ هویتی که متاثر از جهانی­شدن فرهنگ­ها در سایه تسلط دانش نوین رسانه­ای و ارتباطی، دستخوش تغییر و تطور مداوم قرار گرفته است.

پایداری فرهنگی به معنای ایجاد تحول و خلق ارزش­ها، روابط اخلاقی و هنجارهای مناسب است که برای ارضای نیازهای آدمی زمینه­های لازم را در قالب اجتماع فراهم می­کند. در مورد نقش فرهنگ در ارتباط با توسعه، برخی صاحب­نظران با اهمیت دادن به نقش فرهنگ در پایداری فرهنگ را مجموعه­ای از آراء و عقاید می­دانند که ویژگی­های ذیل را در خود دارد:

1 – مورد قبول و پذیرش اکثریت مردم است.

2 – پذیرش آن جنبه اقناعی دارد، لیکن نیازمند بحث و استدلال نیست.

3 – ایجاد یا شکل­گیری آن نیازمند زمان است.

از این منظر پایداری فرهنگی در ایران طبق شرایط زیستی و سبک زندگی افراد، به معنای پویایی و رشد فرهنگی است. فرهنگ توسعه یافته دارای ویژگی­های خاص خود است که روند پایداری را تسریع می­بخشد و از این حیث، توجه صاحب­نظران و مردم را در جامعه فرهنگی به خود جلب کرده است.


تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
نظرات خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیتر اخبار