بیست استراتژی جدید آموزشی
دکتر حسین چناری
رئیس و موسس کالج بینالمللی ابنسینا گرجستان
در پیش گرفتن راهبردهای جدید برای رهبری و مدیریت یک کلاس درس امروزی ضروری است تا دانشآموزان و معلمان بتوانند تجربه یک کلاس موفق را در کارنامه خود ثبت کنند. در این راستا بیست استراتژی جدید آموزشی کمک میکنند که یادگیری جذابتر، مؤثرتر و متناسب با نیازهای دنیای امروز باشد.
۱. یادگیری ترکیبی
این مدل آموزش ترکیبی از تدریس حضوری و آموزش آنلاین است. دانشآموزان بخشی از محتوا را از طریق اینترنت یاد میگیرند و سپس در کلاسهای حضوری به تمرین و مرور آن میپردازند. این روش انعطافپذیری بیشتری دارد و به دانشآموزان امکان میدهد سرعت یادگیری خود را مدیریت کنند.
2. یادگیری مبتنی بر بازی
استفاده از عناصر بازی مانند امتیازدهی، رقابت و چالش در فرایند آموزش برای افزایش انگیزه و مشارکت دانشآموزان. این استراتژی میتواند یادگیری را جذابتر کند و دانشآموزان را به ادامه تحصیل ترغیب نماید.
3. آموزش شخصیسازی شده
در این استراتژی، آموزش به گونهای طراحی میشود که با نیازها، علایق و سبک یادگیری هر فرد هماهنگ باشد. این به معنای داشتن برنامههای درسی منعطف و محتواهای سفارشیشده برای هر دانشآموز است.
4. یادگیری مبتنی بر پروژه
دانشآموزان در این روش به جای حفظ مطالب، با انجام پروژههای عملی به یادگیری میپردازند. این پروژهها معمولاً مرتبط با مسائل واقعی زندگی هستند و به دانشآموزان کمک میکنند مهارتهای عملی و تفکر انتقادی را توسعه دهند.
5. آموزش مبتنی بر داده
با استفاده از دادههای جمعآوریشده از عملکرد دانشآموزان، معلمان میتوانند آموزشها را بهینهسازی کنند. این دادهها شامل نمرات، بازخوردها و فعالیتهای کلاسی است که به شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشآموزان کمک میکند.
6. یادگیری معکوس
در این مدل، دانشآموزان ابتدا محتواهای درسی را در خانه مطالعه میکنند (معمولاً از طریق ویدیوها) و سپس در کلاس درس به فعالیتهای عملی، بحث و پرسش و پاسخ میپردازند. این رویکرد فرصت بیشتری برای تعامل و تفکر در کلاس فراهم میکند.
7. یادگیری همیارانه
در این استراتژی، دانشآموزان از طریق همکاری و یادگیری از یکدیگر به مطالب درسی مسلط میشوند. همکاری بین همسالان باعث تقویت مهارتهای اجتماعی، تفکر انتقادی و یادگیری عمیقتر میشود.
8. یادگیری مبتنی بر حل مسئله
در این روش، دانشآموزان با مسائل و چالشهای واقعی مواجه میشوند و باید به دنبال راهحلهایی برای آنها بگردند. این فرآیند باعث تقویت تفکر تحلیلی، خلاقیت و مهارتهای حل مسئله در دانشآموزان میشود.
9. یادگیری مبتنی بر شبیهسازی
استفاده از شبیهسازها برای ایجاد محیطهای واقعی یا نیمهواقعی که دانشآموزان بتوانند تجربیات خاصی را درک و تمرین کنند. این روش در آموزش رشتههایی مانند پزشکی و مهندسی بسیار مفید است.
10. یادگیری اجتماعی و احساسی
تمرکز این استراتژی بر توسعه مهارتهای اجتماعی و احساسی مانند همدلی، خودآگاهی، مدیریت احساسات و مهارتهای ارتباطی است. این مهارتها برای موفقیت در زندگی حرفهای و شخصی ضروری هستند.
11. یادگیری مبتنی بر بازیسازی
بازیهای آموزشی تعاملی که به دانشآموزان کمک میکنند مفاهیم را از طریق بازیهای هدفمند یاد بگیرند. این نوع یادگیری با استفاده از فناوریها و نرمافزارهای مختلف، دانشآموزان را به چالش میکشد.
12. آموزش تطبیقی
با استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی، محتوای آموزشی به صورت خودکار برای هر دانشآموز براساس سطح دانش و عملکرد قبلی او تطبیق داده میشود. این سیستمها قادرند به طور مداوم مسیر یادگیری دانشآموز را بهینهسازی کنند.
13. یادگیری تلفیقی
در این روش، مباحث مختلف درسی با یکدیگر ترکیب میشوند تا دانشآموزان درک عمیق و جامعی از موضوعات به دست آورند. به عنوان مثال، تلفیق ریاضیات با علم و فناوری برای حل مسائل پیچیده.
14. آموزش مبتنی بر کنجکاوی
یادگیری به وسیله پرسشگری و کنجکاوی دانشآموزان هدایت میشود. دانشآموزان با طرح سوالات خود و جستجوی پاسخها، مهارتهای تفکر مستقل و تحلیلی را تقویت میکنند.
15. یادگیری مبتنی بر همکاری
دانشآموزان به صورت گروهی به یادگیری و حل مسائل میپردازند. این روش مهارتهای کار تیمی و تعامل اجتماعی را بهبود میبخشد و دانشآموزان را درگیر یادگیری عمیقتری میکند.
16. یادگیری با تلفن همراه
با گسترش دستگاههای هوشمند، یادگیری از طریق تلفن همراه امکانپذیر شده است. این روش به دانشآموزان اجازه میدهد که در هر زمان و مکان به محتواهای آموزشی دسترسی داشته باشند.
17. یادگیری میکرو
محتوای آموزشی به واحدهای کوچک و مختصر تقسیم میشود تا دانشآموزان بتوانند به راحتی و با سرعت مناسب یاد بگیرند. این روش برای یادگیری مطالب پیچیده به صورت گامبهگام بسیار موثر است.
18. آموزش تجربی
یادگیری از طریق تجربههای عملی و مستقیم. دانشآموزان به جای تئوری، از طریق شرکت در فعالیتهای عملی و مشاهدهی نتایج آنها، یادگیری عمیقتری را تجربه میکنند.
19. آموزش مبتنی بر صلاحیت
در این روش، دانشآموزان بر اساس تسلط بر مهارتها و دانشهای خاص پیشرفت میکنند و نه بر اساس ساعات صرفشده در کلاس. یادگیری در این روش بهطور کامل با نیازهای فردی و تواناییهای دانشآموز هماهنگ است.
20. استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده
فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده به دانشآموزان امکان میدهند تا در محیطهای آموزشی مجازی و تعاملی تجربه کسب کنند. این روش به خصوص در رشتههای عملی مانند پزشکی و مهندسی برای شبیهسازی محیطهای واقعی بسیار مفید است.